Zo werken wij

In veel functies zit je zo’n acht uur per dag achter een beeldscherm. Helaas is ons lichaam daar eigenlijk helemaal niet voor gemaakt. Het is dan ook logisch dat je na verloop van tijd lichamelijke klachten kunt krijgen. Deze variëren van rugklachten en nek-/schouderklachten tot hoofdpijn, tintelende vingers en alles daar tussenin. Dat gaat ten koste van je werkplezier en productiviteit. Wij willen je hier dan ook graag bij helpen. De beste manier om dat te doen is door te starten met een werkplekonderzoek, gevolgd door een aanpak op basis van de resultaten. Hier vertellen we je graag meer over!

De twee doelen van een werkplekonderzoek

Aan de basis van een goede ergonomische werkplek staat dus een werkplekonderzoek. Hieruit wordt duidelijk welke aspecten invloed hebben op de manier waarop je werkt en welke oplossingen goed bij jou passen. Het eerste doel van een werkplekonderzoek is dus om de optimalisatie van jouw werkplek mogelijk te maken. Daarnaast dient het onderzoek, wanneer er al lichamelijke klachten zijn, om erachter te komen of deze samenhangen met de werkplek. Veel klachten kunnen immers verlicht worden door de werkplek te verbeteren, maar wanneer de oorzaak elders ligt zullen de klachten niet zomaar verdwijnen.

Samen toewerken naar een gezonde en veilige werkplek

We komen bij je langs en we analyseren de manier waarop je werkt, vragen naar jouw eventuele klachten en houden rekening met het type werkzaamheden dat je doet. Het onderzoek bestaat dus altijd uit maatwerk. Dat maakt ons werk ook zo leuk! Je zou natuurlijk ook zelf op zoek kunnen gaan naar de ideale werkhouding, of bijvoorbeeld een brace kunnen kopen bij de drogist, maar voor een kwalitatief goede aanpak is de blik van een expert simpelweg een vereiste. Wij combineren onze kennis van het menselijk lichaam, de ergonomische principes én de bijpassende producten tot een oplossing die perfect aansluit op de resultaten uit het onderzoek.

Van onderzoek naar geoptimaliseerde werkplek in 7 stappen

De resultaten van een werkplekonderzoek, voorafgaand aan het optimaliseren van een werkplek, zijn vrij uitgebreid. Zo wordt het risico op zogeheten KANS-, ofwel Klachten aan Arm, Nek en Schouder, klachten, voorheen bekend als RSI, aanzienlijk kleiner. Bovendien neemt de productiviteit toe en ontstaat er minder ziekteverzuim. Op die manier levert het dus eigenlijk tweemaal winst op, wat resulteert in lagere kosten en, belangrijker nog, gezonde en tevreden medewerkers!

Intake

1

We brengen in deze eerste stap jouw werkzaamheden en je eventuele klachten in kaart. Zo weten we precies waar we mee werken. Zelfs wanneer je nog geen klachten hebt kan het werkplekonderzoek van groot belang zijn. Door toekomstige klachten te voorkomen of door je productiviteit een flinke boost te geven, bijvoorbeeld.

Analyse en de observatie

2

Vervolgens bekijken we jouw werkplek, je werkhouding en de manier waarop je jouw werkzaamheden uitvoert. Veelal hebben mensen niet eens door dat hun houding ongezond is. Vanwege gewenning of comfort op de korte termijn, bijvoorbeeld. We laten je tijdens deze stap meteen al ervaren hoe dit ook anders kan, met nóg meer comfort!

Optimalisatie van je werkplek

3

Waar mogelijk doen we meteen al aanpassingen. We zetten je bureaustoel in de juiste stand en we plaatsen je beeldscherm op de goede hoogte. Daarnaast probeer je tijdens deze optimalisatie, waar van toepassing, verschillende hulpmiddelen uit. Van een andere muis tot een voetenbankje en van een nieuw toetsenbord tot een documenthouder, we bekijken uitgebreid welke zaken jou kunnen helpen. Dit doen we terwijl we ook uitleggen waarom bepaalde hulpmiddelen je van dienst kunnen zijn, zodat je in de toekomst weet wat er speelt.

Rapportage

4

Je ontvangt na de optimalisatie een rapport met onze bevindingen en wetenschappelijk onderbouwde adviezen. Dit rapport gaat in eerste instantie alleen naar de werknemer toe. Wanneer deze zich in de inhoud kan vinden ontvangt de werkgever ook een kopie.

Contact

5

In de twee weken na het onderzoek hebben we per mail of telefoon contact. We zijn dan benieuwd naar hoe het met je gaat en of de hulpmiddelen bevallen. Waar nodig sturen we meteen bij.

Factuur en offerte

6

Ben je 100% tevreden? Dan sturen we je een factuur van het werkplekonderzoek en een offerte voor de ergonomische producten. Uiteraard kun je eventuele wensen dan nog altijd aangeven en aanpassingen opvragen.

Follow-up

7

Twee en eventueel ook zes maanden na het werkplekonderzoek nemen we nogmaals contact met je op. Ben je nog steeds tevreden? Hoe gaat het met je klachten? We horen graag hoe het je in de afgelopen periode is vergaan. Daarna kun je natuurlijk ook nog altijd vrijblijvend contact met ons opnemen wanneer je vragen hebt of ergens tegenaan loopt.

In 2015 was de toen 45 jarige Jacqueline betrokken geweest bij een ernstig auto-ongeluk met als gevolg een whiplashtrauma. Lees de case study om te zien welke aanpassingen aan de werkplek van Jacqueline gedaan zijn om het comfort zoveel mogelijk te vergroten en daarmee verder verzuim te voorkomen.

Bekijk case study

Eind mei 2017 hebben wij bij de 47 jarige Yolande een werkplekonderzoek uitgevoerd. Zij was haar werkzaamheden weer (langzaam) aan het opbouwen na in maart te zijn geopereerd aan een hernia. Lees meer over dit traject in deze case study.

Bekijk case study

Laten we afspreken!

We gaan graag met je in gesprek om een goed advies te formuleren. Dit kan desgewenst ook met een (video-)belafspraak. Dus neem gerust contact met ons op.

Contact